flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Рекомендації

щодо правил поведінки відповідальних осіб суду з особами з інвалідністю

 та іншими мало мобільними групами населення.

 

 

Забезпечення доступності суду для громадянина, зручність в отриманні ним судових послуг, комфортне перебування відвідувача у стінах суду є одним з основних складових управління роботою суду і головним завданням ефективного адміністрування в суді.

 

В більшості випадків люди з інвалідністю не так часто звертаються до суду з різних причин: фізична  неповносправність та ментальність, правовий нігілізм, зневіра у можливість вирішення проблеми через суд, архітектурні та інформаційні бар’єри тощо. Відповідно, працівники суду також мають або відсутній взагалі, або малий досвід у спілкуванні з такими людьми при наданні послуг, а подекуди і не готові до цього.

Одне з важливих та найпростіших рішень покращення доступності суду для  людей з інвалідністю – змінити ставлення до таких відвідувачів.

  Якщо в суд звертається особа, що має інвалідність, то потрібно трактувати її в першу чергу як клієнта, який звернувся за послугою, але при цьому необхідно розуміти і володіти деякими особливостями у спілкуванні.

А головне – ставитись до людей з інвалідністю так само, як і до інших людей – з повагою. Складовими такого відношення є:

В середині уваги – людина. Ставитись до кожної людини з особливими потребами як до особи, яка має свої вподобання. Завжди зосереджуватись на людині, а не на її  інвалідності.

Найкращий спосіб зробити Ваше  спілкування привабливим – зробити його максимально доступним.

        Зробити крок назустріч і спитатися – чим можна допомогти. Допомога має бути ненав’язливою і не надмірною. Вислухайте: що і як робити. Люди мають різну фізичну справність, відповідно і допомоги можуть очікувати різної.

Етика спілкування з людьми з інвалідністю

  1. Порушенняопорно-рухового апарату.

В більшості будівлі і приміщення суду є недоступними для осіб, які мають проблеми у пересуванні і користуються допоміжними засобами, особливо для тих, які пересуваються в кріслі-візку. До багатьох приміщень людина в кріслі-візку навіть не може потрапити в двері суду при вході.

В апеляційному суді Львівської області забезпечено особі з інвалідністю можливість повідомити працівників суду про необхідність отримати послугу і допомогу. Кнопку дзвінка виклику персоналу влаштовано при вході в будинок, розташована вона в зоні досяжності людини, яка сидить в кріслі-візку. Цей пристрій позначений Міжнародним символом доступності (МСД*).

 При потребі потрапити в будинок /приміщення суду з’ясуйте – як допомогти, щоб проїхати в дверях, переїхати через поріг, піднятися по сходах тощо. При потребі перенести людину у візку запитуйтеся, за які частини візка можна брати, щоб піднімати. Не хапайтеся без попередження за крісло-візок.

Не поводьтеся самовільно з людиною у візку, не котіть її без дозволу. Пам'ятайте, що крісло-візок є продовженням особистого простору його володільця.

            Якщо людина в кріслі-візку є разом із супроводжуючою її особою, при спілкуванні необхідно звертатися безпосередньо до особи, якої це стосується. Якщо це стосується особи з інвалідністю, то при спілкуванні потрібно в першу чергу звертатися і розмовляти з нею, а не із супроводжуючою особою.

Часом (якщо не часто) люди з інвалідністю бояться звертатися, бо бояться, що їм відмовлять.

Основні правила:

  1. Порушення слуху і мови.

Люди з вадами слуху ззовні без ознак інвалідності. Однак, при цьому вони можуть мати різний рівень втрати слуху і по різному розвинене мовлення. Є люди, які не чують, але розмовляють. Спілкуючись будьте привітними, посміхайтеся. Таким чином людина матиме до Вас довіру.

Основні правила:

  1. З порушеннями  зору.

Спілкуючись із незрячими людьми називайте себе і, залежно від ситуації, присутніх.

Основні правила:

         Найкращий   спосіб зробити ваше спілкування привабливим –  зробити його максимально доступним. Це зовсім не важко – навчитись спілкуватись з усіма відвідувачами суду та за потреби надавати їм практичну допомогу.