flag Судова влада України

В ході реформування судової системи цей суд припинив роботу

Єдиний Контакт-центр судової влади України 0-800-501-492

Рекомендації щодо правил поведінки відповідальних осіб з маломобільними групами населення

24 травня 2018, 14:22

Рекомендації

щодо правил поведінки відповідальних осіб суду з особами з інвалідністю

 та іншими мало мобільними групами населення.

 

 

Забезпечення доступності суду для громадянина, зручність в отриманні ним судових послуг, комфортне перебування відвідувача у стінах суду є одним з основних складових управління роботою суду і головним завданням ефективного адміністрування в суді.

 

В більшості випадків люди з інвалідністю не так часто звертаються до суду з різних причин: фізична  неповносправність та ментальність, правовий нігілізм, зневіра у можливість вирішення проблеми через суд, архітектурні та інформаційні бар’єри тощо. Відповідно, працівники суду також мають або відсутній взагалі, або малий досвід у спілкуванні з такими людьми при наданні послуг, а подекуди і не готові до цього.

Одне з важливих та найпростіших рішень покращення доступності суду для  людей з інвалідністю – змінити ставлення до таких відвідувачів.

  Якщо в суд звертається особа, що має інвалідність, то потрібно трактувати її в першу чергу як клієнта, який звернувся за послугою, але при цьому необхідно розуміти і володіти деякими особливостями у спілкуванні.

А головне – ставитись до людей з інвалідністю так само, як і до інших людей – з повагою. Складовими такого відношення є:

  • Толерантність
  • Рівноправ’я
  • Розуміння
  • Шанобливість
  • Визнання
  • Сприйнятливість 

В середині уваги – людина. Ставитись до кожної людини з особливими потребами як до особи, яка має свої вподобання. Завжди зосереджуватись на людині, а не на її  інвалідності.

Найкращий спосіб зробити Ваше  спілкування привабливим – зробити його максимально доступним.

        Зробити крок назустріч і спитатися – чим можна допомогти. Допомога має бути ненав’язливою і не надмірною. Вислухайте: що і як робити. Люди мають різну фізичну справність, відповідно і допомоги можуть очікувати різної.

Етика спілкування з людьми з інвалідністю

  1. Порушенняопорно-рухового апарату.

В більшості будівлі і приміщення суду є недоступними для осіб, які мають проблеми у пересуванні і користуються допоміжними засобами, особливо для тих, які пересуваються в кріслі-візку. До багатьох приміщень людина в кріслі-візку навіть не може потрапити в двері суду при вході.

В апеляційному суді Львівської області забезпечено особі з інвалідністю можливість повідомити працівників суду про необхідність отримати послугу і допомогу. Кнопку дзвінка виклику персоналу влаштовано при вході в будинок, розташована вона в зоні досяжності людини, яка сидить в кріслі-візку. Цей пристрій позначений Міжнародним символом доступності (МСД*).

 При потребі потрапити в будинок /приміщення суду з’ясуйте – як допомогти, щоб проїхати в дверях, переїхати через поріг, піднятися по сходах тощо. При потребі перенести людину у візку запитуйтеся, за які частини візка можна брати, щоб піднімати. Не хапайтеся без попередження за крісло-візок.

Не поводьтеся самовільно з людиною у візку, не котіть її без дозволу. Пам'ятайте, що крісло-візок є продовженням особистого простору його володільця.

            Якщо людина в кріслі-візку є разом із супроводжуючою її особою, при спілкуванні необхідно звертатися безпосередньо до особи, якої це стосується. Якщо це стосується особи з інвалідністю, то при спілкуванні потрібно в першу чергу звертатися і розмовляти з нею, а не із супроводжуючою особою.

Часом (якщо не часто) люди з інвалідністю бояться звертатися, бо бояться, що їм відмовлять.

Основні правила:

  • Спілкуючись з людиною, яка сидить у візку, намагайтеся знайти можливість спілкуватися з нею на одному рівні, щоб людина у візку не задирала до співрозмовника голову. Бажано, знайти можливість сісти на стілець і, якщо йдеться про ознайомлення із документами, мати можливість сидіти поруч за столом.
  • Майте на увазі, що у неповносправної людини можуть бути проблеми користуватися письмовим приладдям тощо. Запитуйте, чи потрібно в цьому допомогти.
  1. Порушення слуху і мови.

Люди з вадами слуху ззовні без ознак інвалідності. Однак, при цьому вони можуть мати різний рівень втрати слуху і по різному розвинене мовлення. Є люди, які не чують, але розмовляють. Спілкуючись будьте привітними, посміхайтеся. Таким чином людина матиме до Вас довіру.

Основні правила:

  • При розмові з нечуючими  необхідно дивитися безпосередньо на співрозмовника, повільно і чітко промовляти слова із виразною мімікою. Важливо, щоб джерело світла не було за вашою спиною, бо в такому випадку Ваше обличчя буде затінене.
  • Необхідно мати можливість спілкуватися за допомогою переписки: мати листки паперу, блокнот, ручку/олівець тощо. Звичайно, треба писати читабельним почерком, не формулювати довгих фраз.
  • Не затемнюйте обличчя, особливо уста, і не закривайте його руками, волоссям тощо.
  • Щоб привернути увагу людини, яка не чує, торкніться її злегка за плече або помахайте до неї рукою. Коли Вас помітили, тоді починайте спілкування. Кричати не варто.
  • Якщо нечуюча людина користується послугою сурдоперекладача, то при спілкуванні необхідно дивитися на того, хто звернувся за послугою. Тобто, на нечуючу людину, а не на перекладача.
  • Підтримуйте зоровий контакт, демонструйте спокій та позитивні емоції.
  • Під час розмови з людиною, яка має порушення слуху потрібно дивитися саме на неї.
  • Пильнуйте, щоб джерела світла не було за вами. Не затемнюйте свого обличчя.
  • Переписуйтеся, щоб уникнути труднощів при усному спілкуванні.
  • Говоріть ясно та чітко, не змінюйте теми розмови.
  • Якщо спілкуєтеся через сурдоперекладача, звертайтеся безпосередньо до співрозмовника.
  1. З порушеннями  зору.

Спілкуючись із незрячими людьми називайте себе і, залежно від ситуації, присутніх.

Основні правила:

  • У розмові з незрячою людиною завжди звертайтеся безпосередньо до неї Необхідно представитися хто Ви, які маєте повноваження, після чого повинні запитати – чим допомогти.
  • Описуйте – де ви знаходитесь і попереджуйте про перешкоди, які є не шляху.
  • При супроводі у приміщенні попереджуйте про перешкоди, які є на шляху, наприклад: «зараз будуть сходи, двері з порогом тощо». При можливості озвучуйте інформуючи про оточення.
  • Якщо припровадили незрячу людину до якогось кабінету службової особи, то інформуйте, куди ви привели, називайте цю людину і інших присутніх. Якщо збираєтеся читати, попередьте про це.
  • Не замінюйте читання будь-якого документу його переказом, особливо, якщо при цьому треба поставити підпис.
  • Якщо рухайтеся, то попередьте про це. Не тягніть за собою. Поясніть чітко – куди потрібно іти.
  • Основним джерелом інформації є Ваш голос. Він повинен бути чітким, а інтонація спокійною.

         Найкращий   спосіб зробити ваше спілкування привабливим –  зробити його максимально доступним. Це зовсім не важко – навчитись спілкуватись з усіма відвідувачами суду та за потреби надавати їм практичну допомогу.